EU-FINANCOVÁNO

Projekt řeší komplexní problematiku podpory rodin s dětmi ohrožených soc. vyloučením a sociálně vyloučených. Období realizace projektu od 1.10.2023 do 30.9.2026.

Nejčastěji jde o problémy v oblastech:

  • zaměstnanosti, kdy členové rodin mají často dlouhodobý problém s nalezením uplatněním na trhu práce a z toho plynoucí problémy s finančním zajištěním potřeb rodiny, zejména dětí;
  • vzdělávání dětí, hlavně problémy s přechodem dětí z mateřských škol do škol základních, následně problémy při zvládnutí základního i navazujícího vzdělávání, potíže rodičů při podpoře dětí ve vzdělávání (sami často jen se základním vzděláním);
  • finanční gramotnost, problémy s využíváním dostupných příjmů rodiny při zajišťování základních potřeb bez zadlužování;
  • problém nedostatečného, obtížně dostupného a nekvalitního bydlení;
  • problém nízké kvality zdraví, potíže rodin při zajišťování zdravotní péče.

Hlavním cílem projektu je eliminovat rizika plynoucí z nepříznivé sociální situace, v níž rodiny s dětmi nachází, poskytnout jim odbornou sociální pomoc a podporu, nastavit procesy a postupy k řešení problémů, předat kompetence a dovednosti k samostatnému řešení jejich situace.

Cíle bude dosaženo prostřednictvím poskytování sociálně aktivizačních služeb v 30 rodinách, čímž budou posíleny schopnosti a dovednosti rodin s dítětem/dětmi tak, aby se zlepšila jejich sociální situace a vytvořily se příznivé podmínky pro vývoj dětí.

Dojde k posílení kapacit sociálních služeb podporujících funkce rodiny a rozvíjející její kompetence, samostatnost a začleňování do společnosti. Díky tomu bude rodinám poskytnuta efektivní pomoc včas, aby byly jejich problémy řešeny rychle a nedocházelo k jejich prohlubování.

Rodiny získají potřebné kompetence k překonání své nepříznivé sociální situace, budou schopné ji samostatně řešit. To zahrnuje zlepšení v oblasti hospodaření s finančními prostředky, lepší orientaci ve svých finančních závazcích a jejich řešení, zvýšení šance na získání zaměstnání, schopnost zajistit si stabilní bydlení a předcházet jeho ztrátě, zajištění adekvátních materiálních potřeb pro chod domácnosti a zajištění potřeb dětí (potraviny, oblečení, pomůcky na vzdělávání, hygienické potřeby, základní volnočasové aktivity). Rodiny budou umět podpořit své děti ve vzdělávání, zajistit jim vhodné podmínky a podpořit je při domácí přípravě, včasně a adekvátně komunikovat se školami a předcházet vzniku problému v důsledku špatné komunikace. Dokáží podpořit děti v úspěšném zvládnutí vzdělávacího procesu. Nebudou odkládat řešení výchovných problémů dětí, bude sníženo riziko vzniku závažnějších potíží (šikana, záškoláctví, zneužívání návykových látek, trestná činnost). Rodiny budou řešit preventivní zdravotní péči (vyhledání lékaře, dodržování termínů), budou schopné vyhledat a zajistit další odbornou péči dětem (psycholog, speciální pedagog).

Po ukončení spolupráce dokáží rodiny lépe vnímat potřeby dětí a tyto potřeby naplnit (poskytnout adekvátní pomoc a podporu), rodiče budou děti podporovat a nebude docházet k zanedbání péče o ně. Rodiny budou mít informace a dovednosti, jak spolu efektivně komunikovat a předcházet sporům.